Blijven bewegen en actief meedoen in de samenleving. Dat is van groot belang voor iedereen in onze maatschappij. Maar wat als lopen en fietsen steeds moeilijker gaat? Tragar B.V. ontwikkelde de innovatieve elektrische driewieler “Joiny”, een balansfiets met hoge zit. Een product dat nieuw op de markt is en het gat dicht tussen de e-bike en de scootmobiel. Dé ideale oplossing voor mensen met een beperkte mobiliteit. Stabiel, veilig en sportief.

Martin Vossebeld is industrieel ontwerper, heeft een eigen ontwerpbureau en is mede-eigenaar van Tragar B.V. in Borne. ‘Met Tragar bedenken, ontwikkelen en maken we marktgerichte producten voor mensen met een beperkte mobiliteit’, begint Martin. ‘Aan het ontstaan van Tragar lag voor mij een persoonlijk probleem ten grondslag. Door mijn Multiple sclerose (MS) ben ik zelf beperkter in mijn mobiliteit. Fietsen gaat niet meer en lopen lukt nog tot ongeveer 100 meter. Mijn bewegingsvrijheid werd minder. Daar zocht ik een oplossing voor.’


‘Een vervoersmiddel in het verlengde van een e-bike. “Wat je nog kunt, dat doe je” is het uitgangspunt.’


Productontwikkeling

Omdat Martin de trapbeweging niet meer kon maken, zocht hij een vervoersmiddel in het verlengde van een e-bike. Een scootmobiel sprak hem niet aan. ‘In een scootmobiel zit je als het ware opgesloten. En je zit laag, waardoor je je niet gelijkwaardig voelt. Die gelijkwaardigheid is voor veel mensen een belangrijk sociaal aspect, dat heb ik zelf ervaren. Voor mij en meer mensen zoals ik zit op een scootmobiel een stigma.’ Ook vanuit het sportieve oogpunt wilde hij een actievere oplossing. Voor hemzelf, maar andere mensen met MS of bijvoorbeeld een spierziekte, Parkinson, Long COVID of COPD ziet hij eveneens als een doelgroep. “Wat je nog kunt, dat doe je” was voor Martin het uitgangspunt. Hij wilde een nieuw voertuig ontwerpen tussen een fiets en scootmobiel in. Daarvoor had hij de nodige productideeën. Met Han Kok en later ook Michel Disselhorst besprak hij deze ideeën. ‘Van oorsprong ben ik engineer’, vertelt Han Kok. ‘Martin en ik waren jaren geleden collega’s. Inmiddels werk ik als accountmanager voor een Duits bedrijf. Ik hou me bezig met productontwikkeling, 3D-printing en begeleid veel startups met nieuwe ideeën.’


Marktonderzoek

In eigen beheer startte Martin, in samenwerking met Han, met de productontwikkeling en het ontwerp van drie prototypes van een elektrische driewieler. Uit de wereld van de mobiliteit kenden de heren bedrijfsadviseur Michel Disselhorst. Michel werd benaderd voor het op de markt brengen van het product. Michel: ‘In Nederland zijn 1,2 miljoen minder mobiele mensen. Om de potentie van ons nieuwe product in kaart te brengen, lieten we marktonderzoek doen. De respons van 1.100 deelnemers gaf ons veel bevestiging. Zo gaf de helft aan hun scootmobiel te willen vervangen door onze innovatieve elektrische driewieler. Na uiteenzetting van de cijfers bleek dat al bijna een half miljoen mensen voor ons product zou kiezen zonder dat we een prijs hadden genoemd.’

FFV 0957 (002)


Joiny

Na veel testdagen met de eerste prototypes en kleinschalig en uitgebreider marktonderzoek werd de omvang van de doelgroepen bepaald. Een nul-serie (demoversie) van tien stuks ging in productie. ‘Ons product kreeg een naam: “Joiny”. Dit is een samenvoeging van “to join” - het verbinden van mens en maatschappij - en van “joy” ofwel vreugde’, licht Michel toe. ‘We willen met de Joiny voorkomen dat mensen in een sociaal isolement raken of ze juist daaruit halen. Bovendien is de maatschappij gebaat bij mensen die zo lang mogelijk actief blijven bewegen.’


Martin vervolgt: ‘De Joiny heeft een hele korte draaicirkel. Met de Joiny begeef ik me gewoon tussen voetgangers en het fietsverkeer. Ook winkels kan ik er eenvoudig mee in. Uit onderzoeken blijkt dat scootmobielen heel instabiel zijn. Dit blijkt ook uit de grote toename van het aantal ongelukken met een scootmobiel. De Joiny daarentegen is door het speciaal ontworpen kantelsysteem juist enorm stabiel en veilig. Andere voordelen zijn de makkelijke, lage opstap, de hoge zit en de goede “look and feel”. Met de Joiny kun je - ondanks je mobiliteitsbeperking - onbeperkt jezelf zijn.’


Verzekeren

Voor deze innovatie kreeg Tragar B.V. na een pitch voor een toetsingscommissie van Rabobank een lening toegewezen. Voorwaarde was dat onder regie van diezelfde Rabobank een verzekering voor het product kwam. Een must omdat de Joiny voor specifieke doelgroepen bestemd is en je met het product deelneemt aan het verkeer. Dit bleek de nodige voeten in de aarde te hebben. Met name de productaansprakelijkheid is na het voorval met de Stint in Oss in 2018 een behoorlijke issue. Namens het team Verzekeren nam Wim Mijnen deze pittige uitdaging voor zijn rekening. ‘Wim voelde zich sterk verbonden met ons product’, aldus Michel en Martin. ‘Hij moest veel hobbels en obstakels tackelen. Verzekeren via geijkte kanalen lukte niet, maar na een grondige inventarisatie en analyse van de risico’s vond hij via een beursplatform met vraag en aanbod een verzekeraar.’


‘Na een grondige inventarisatie en analyse van de risico’s is het Rabobank gelukt een verzekeraar te vinden.’


‘Na de nul-serie gelijk schalen we op naar de productie van 1.000 stuks’, zegt Han. ‘Ongetwijfeld leidt de verkoop straks tot bijvangst, maar wij blijven ons richten op de voortdurend groeiende doelgroep. Zo gaan we de Joiny verder optuigen met accessoires voor bijvoorbeeld het opbergen van boodschappen of voor het bevestigen of meenemen van medische hulpmiddelen. En we denken alweer na over nieuwe mobiliteitsoplossingen. Voortbordurend op de Joiny willen we een loopfiets ontwikkelen.’


Risicomanagement

‘We zijn blij dat Rabobank met ons in zee is gegaan. Uit prognoses blijkt dat in 2040 een miljoen scootmobielen op de weg te vinden zijn. Dat is een uitdaging voor de veiligheid, maar zeker ook voor de infrastructuur. Ons compactere product helpt dit probleem te tackelen. Verder vinden wij veiligheid en het indekken van risico’s heel belangrijk. We volgen de tien consumenten die de demo’s aanschaffen op de voet. Elk frame heeft een voertuigidentificatienummer (VIN), zodat we alles kunnen terugkijken wat betreft onderdelen en productie. Die productie laten we trouwens waar mogelijk regionaal uitvoeren. Onze framebouwer, die ook deels de assemblage verzorgt, komt bijvoorbeeld uit Oldenzaal. De Joiny is alleen verkrijgbaar nadat een rijvaardigheidstest is gedaan bij de verkopende partij. Dit zijn over het algemeen fietsenzaken. Deze hebben een signaleringsfunctie voor de veiligheid, bieden consumenten inruilmogelijkheden, service en aftersales. Onze werkplek zit naast de vestiging van de Sloot 2Wielers in Borne; met deze speciaalzaak hebben we volop afstemming. En bij hun tienjarig bestaan [zie agenda hieronder] kan iedereen de Joiny met eigen ogen komen bewonderen!’, besluit het drietal tevreden.


Kijk alvast op: www.joiny.eu.


Agenda

  • 11, 12, 13 mei: Dutch Innovations Days in Oude Cobercohal Enschede
  • 26, 27, 28 mei: 10-jarig bestaan Sloot 2Wielers in Borne, Delden en Tubbergen
  • 16, 17 juni: MOVE EAST | E-mobility event bij Technology Base en Twente Airport Enschede
Photograph


TEKST: KleesZ tekstbureau | Marly Kemna
BEELD: Fotostudio Frank Visschedijk