De zakelijke dienstverlening in Nederland biedt werk aan meer dan een miljoen mensen en vormt een belangrijke kurk onder onze economie. Om in te spelen op diverse ontwikkelingen zetten veel bedrijven in op automatisering en digitalisering. 

Waarde en kwaliteit van diensten

Bedrijven die waarde toevoegen met hun dienst en leveren aan bedrijven, vallen onder de sector zakelijke dienstverlening. Denk aan subsectoren als beveiligingsbedrijven, uitzendbureaus, rental & leasing, notarissen, communicatie- en reclame, accountants, advocaten en schoonmaakbedrijven. De zakelijke dienstverlening is een innovatieve sector, die altijd waarde moet toevoegen om relevant te blijven. De afgelopen jaren merken wij dat de sector relatief goed inspeelt op de veranderende omgeving. Dat is nu al te zien: van de inzet van drones bij de beveiliging van voetbalstadions tot de overname van routinematig werk door artificiële intelligentie (AI) in accountancy. 


Personeelstekort is nijpend

De ruim 608.270 bedrijven in de (niet-) specialistische zakelijke dienstverlening vormen samen een grote sector in Nederland, er werken 1.1 miljoen Fte (inclusief uitzendkrachten) en het aandeel in het bbp is 15%. Het tekort aan personeel is momenteel de grootste belemmering voor verdere ontwikkeling van de sector. Zo geeft bijna 80% van de schoonmaakbranche aan dat het personeelstekort de grootste groeibelemmering vormt (grafiek 'Tekort aan arbeidskrachten als groebelemmering'). Maar ook bijvoorbeeld gerechtsdeurwaarders, notarissen, beveiligingsbedrijven, accountants en juristen hebben last van krapte op de arbeidsmarkt. Uitzendorganisaties zien het aantal uren teruglopen, waarbij de omzet op peil wordt gehouden door prijsstijgingen. De sector ziet ook amper nieuwe aanwas van uitzendkrachten door de arbeidsmarktkrapte.

P00034281

Beweging in de sector

Binnen de sector zijn een aantal bewegingen zichtbaar. Zo is er sprake van samenbundeling van bedrijven om in te kunnen spelen op de druk die toenemende wet- en regelgeving met zich meebrengt, het personeelstekort en de benodigde investeringen in digitalisering. Een andere ontwikkeling is dat de advocatuur zich steeds verder specialiseert, vooral rondom groeigebieden waar minder jurisprudentie is zoals milieurecht, sanctiewetgeving of de Algemene verordening gegevensbescherming (AVG). Accountantskantoren bieden ook steeds meer diensten aan zoals consultancy, aanvragen van financieringen, M&A en de nieuwe CSRD-regelgeving. Kleinere accountancykantoren komen hierin moeilijker mee. Daarnaast is er minder carrièreperspectief voor hun medewerkers, omdat ze bijvoorbeeld maar één specialisatie bieden. 

Uitbreidingsvraag van 100.000 banen zet groei zakelijke dienstverlening onder druk

Welke sectoren in de zakelijke dienstverlening hebben de meeste open posities? En welke rol speelt arbeidsdynamiek op het gebied van vraag en aanbod. Dat lees hierover meer in deze update van Reinder Koelewijn.

Photograph



Lees verder: de Zakelijke dienstverlening richting 2040